Het belang van voldoende Vitamine D

sunrise-153600 Vitamine D is eigenlijk een groep van vetoplosbare vitamines,die eigenlijk pro-hormonen zijn. Vit D is essentieel voor het behoud van gezonde botten en een gezond gebit. Maar vitamine D doet nog veel meer. Vit D is ook van groot belang voor een goed werkend immuunsysteem, goede weerstand en een goede werking van de spieren
Vit D tekort wordt ook in verband gebracht met chronische vermoeidheid,depressie hartproblemen, diabetes en kanker en meer. Er wordt gelukkig steeds meer onderzoek naar gedaan. Het is van groot belang om dit verder te onderzoeken.
Is het echt zo dat 50% van onze bevolking een Vit D tekort heeft zoals wel beweerd wordt?
Vit D kunnen we op twee manieren binnenkrijgen. Via onze voeding, bijvoorbeeld uit vette vis, roomboter, margarine en bak en braadproducten.
Maar ons lichaam kan ook zelf vitamine D aanmaken onder invloed van zonlicht. ( Het is dus strikt genomen niet echt een vitamine)
Maar dan moeten we wel voldoende zon krijgen! En er is ook voldoende zonkracht voor nodig. Vandaar dat kinderen vroeger in de winter de beruchte levertraan moesten slikken!
In de winter is de zon nu eenmaal weinig te zien en heeft te weinig zonkracht. En de Hollandse zomers….. laten we het daar maar even niet over hebben.
Dan is er ook nog het advies van dermatologen om toch vooral niet onbeschermd in de zon te gaan om huidkanker te voorkomen. En natuurlijk, teveel in de zon, je huid laten verbranden is heel slecht. Lang onbeschermd in de zoncycling-148956 zitten is echt gevaarlijk.  Die waarschuwingen zijn terecht. Maar direct insmeren met een hoge factor en nooit meer even onbeschermd in de zon weerhoudt je lichaam om zelf Vit D aan te maken. Bovendien wapent je lichaam zich tegen de zon door een bruin kleurtje te krijgen. Maar dat moet wel heel geleidelijk gaan. Ook de ogen nemen zonlicht op om Vit D aan te maken. Maar vaak dragen we een zonnebril! Dus wat is wijsheid? Ik denk gewoon je boerenverstand gebruiken, genieten van de eerste zonnestralen, vooral in het voorjaar, je niet laten verbranden maar ook niet altijd smeren. Een kwartiertje onbeschermd in de zon levert al Vit D aanmaak op. Je kinderen lekker laten buiten spelen en zelf ook iedere dag even naar buiten, al is het maar een kwartiertje. Genieten van de zon, maar met mate.

Natuurlijk zijn er ook risicogroepen, mensen die maar weinig buiten komen, vrouwen met een groot deel van hun lichaam bedekt, zoals met een boerka. Ook mensen met een donkere huidskleur maken minder Vit D aan.

Voor deze groepen is het in ieder geval aan te bevelen een supplement met Vit D te nemen, maar misschien is dit voor ons allemaal wel een goed idee.
Neem alleen nooit op eigen houtje een heel hoge dosering.
En mensen met lever- of nierproblemen mogen helemaal niet zonder doktersadvies Vit D supplementen gebruiken.

Er zal de komende jaren ongetwijfeld nog veel onderzoek gedaan worden naar Vit D. Misschien dat er dan steeds meer oplossingen komen voor chronische aandoeningen. Het belang van goede voeding en de juiste hoeveelheid vitamines ( en dat is waarschijnlijk meer dan de nu aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) wordt in ieder geval steeds duidelijker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *