Netwerkmarketing, wat is dat nu precies?

Netwerkmarketing

Wat is dat nu eigenlijk? Veel mensen hebben er zo hun eigen idee over. Ze denken aan een piramide. Ze denken aan ( te) dure producten waar heel veel mensen wat aan verdienen. Of denken dat het een systeem is waarbij alleen de mensen die er mee gestart zijn geld verdienen.

Maar wat is daar van waar? Wat is het nu eigenlijk wel?

Netwerkmarketing is gewoon een slimme distributie methode. Een manier om producten van de fabrikant naar de consument te krijgen. Niets meer en niets minder.

Marketing bedrijven spreken altijd over het zoeken van fans, maak van je klant een fan, een ambassadeur. En dat is nu precies wat netwerkmarketing bedrijven doen. Tevreden, enthousiaste klanten zijn nu eenmaal de beste ambassadeurs voor een product. Die spreken namelijk uit eigen ervaring, niet uit een boekje geleerde wijsheid. Wat werkt nu beter dan dat? En nog mooier is, dat hoef je niet te leren, want dat doen de meeste mensen van nature. Hoe vaak vertel je niet enthousiast over een boek, een film, een restaurant? Of over je vakantie? Je wordt er alleen nooit over betaald. En dat doen netwerkmarketing bedrijven nu juist wel. Maakt dat de producten duurder? Dacht het niet. Er ooit wel eens aan gedacht wie er allemaal aan verdient als je een product koopt bij de supermarkt? De cassière, de vakkenvuller, de filiaalchef…. en o ja, ook de mensen die werken bij bijvoorbeeld Unilever, tot aan de kantine juffrouw toe, want die moet ook betaald. En de schoonmaker, en de vrachtwagen chauffeur. O ja, en dan nog de reclame, in tijdschriften en op TV. Dat kost ook nogal wat, dat doen die bekende mensen ook niet voor een VVV bon… Al met al een heel kostbaar traject.

Dat kan korter en goedkoper is het idee achter netwerkmarketing. En dan gunnen we de vaste klanten een mooie korting, en een extra bonus als ze ook nog reclame maken. Stel je toch eens voor dat je plaatselijke supermarkt of drogist dat zou doen! Iedereen die jij doorstuurt naar de winkel levert je een kleine bonus op. Hoeveel mensen zou jij vertellen over die winkel? Heel veel toch, als je er zelf met plezier koopt en tevreden bent over de producten en de service?

Je zult begrijpen dat dit netwerkmarketing systeem alleen werkt als de producten daadwerkelijk goed zijn. Anders gaat niemand ze vrijwillig promoten. Dat is de reden dat de producten die op deze manier vermarkt worden meestal van hoge kwaliteit zijn, en een goed prijs/kwaliteit verhouding hebben. Anders werkt het systeem natuurlijk niet.

En hoe zit het dan met de eersten die het meeste verdienen? Ik ken alleen maar het bedrijf  Forever Living,waar ik zelf mee werk, goed genoeg om daar iets over te kunnen zeggen. Ik weet dat de mensen die nu het meeste verdienen in de Benelux, zeker niet degenen zijn die er mee begonnen zijn toen Forever net begon in de Benelux. Sterker nog, er staan mensen in de top 20 verdieners die nog geen jaar met Forever bezig zijn. Dus dat is al een fabeltje. Het is gewoon zoals het in iedere branche is: de mensen die heel hard werken verdienen het meest. Zo zou het in ieder geval in iedere branche moeten zijn.

Ik ben in ieder geval blij dat ik deel uit maak van een leuke groep enthousiaste collega’s die de producten van Forever gebruiken,zich er goed bij voelen. En die blij zijn met de beloning die ze van Forever ontvangen voor het delen van hun enthousiasme over de producten en de manier van werken. Je enthousiasme delen waar en wanneer je maar wilt. En belangrijk: met wie je wil. En natuurlijk ben ik heel blij met het inkomen dat ik verdien met Forever!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *